اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

وقوع ۲۷۱ فقره حریق و آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کردستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان از وقوع ۲۷۱ فقره حریق در عرصه‌های طبیعی استان طی سال‌جاری خبر داد.

وقوع ۲۷۱ فقره حریق و آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کردستان

سعدی نقشبندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: براساس آمار ارسالی از پاسگاه‌های ویژه منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها در سال ۹۸ مجموعا ۲۷۱ فقره حریق به مساحت ۲ هزار و ۶۵۵ هکتار در سطح عرصه‌های طبیعی استان به وقوع پیوسته است.

وی افزود: بیشترین حریق از نظر تعداد، مربوط به شهرستان بانه با ۷۶ فقره حریق و کمترین حریق در شهرستان دهگلان با ۶ حریق بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان ادامه داد: بیشترین حریق از نظر مساحت مربوط به شهرستان سقز با عرصه سوخته بیش از ۸۳۲ هکتار و کمترین سطح سوخته مربوط به شهرستان دیواندره با مساحت ۴۴ هکتار بوده است.

وی به برخی علل اتش‌سوزی‌های استان اشاره کرد و گفت: تبدیل اراضی ملی به زمین‌های زراعی توسط کشاورزان،بی‌توجهی چوپانان، شکارچیان، رهگذران، اختلافات قومی و عشیره‌ای و اجتماعی، آتش زدن بوته‌زارها و بیشه‌ها برای از بین بردن جانوران مضر توسط روستاییان و کشاورزان و ... که در این عرصه‌ها مشغول بکار هستند، پرتاب سیگار یا کبریت روشن در مسیر جاده‌ها، سهل‌انگاری گردشگران که به منظور تفریح  و تفرج آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی و پس‌چر مزارع و سرایت آن به عرصه‌های جنگلی و مرتعی، استقرار پوشش علوفه‌ای متراکم در سطح مراتع و زیراشکوب اراضی جنگلی و ... از جمله عوامل آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان است.

‌وی گفت: در راستای پیشگیری از آتش‌سوزی باید آگاهی‌بخشی از طریق رسانه‌های جمعی و محلی انجام و در مناطق بحرانی آتش‌برها را گسترش داد.

نقشبندی تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای کشاورزان در اراضی زراعی مناطق بحرانی آتش‌سوزی به منظور مدیریت بقایای گیاهی و نباتی در مزارع و در صورت لزوم آتش‌زدن بقایا، آگاهی‌بخشی لازم به منظور کسب اجازه از مراجع ذیربط و نظارت ماموران حفاظت منابع طبیعی، نصب تابلوهای هشداردهنده در مناطق و معابر پرتردد و نیز عرصه‌های بحرانی، تفرجگاهی و حاشیه جاده‌ها  و ... از دیگر اقدامات پیشگیرانه‌ای است که دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول